Marte Meo bloggen
Marte Meo kan spare millioner i skoler og kommuner
Er du ofte efter et møde gået med en følelse af, at det var spild af din og kollegernes tid?
Hvis ja, så er du ikke den eneste. Hverdag spildes der masser af kostbar til og millioner af kroner på dårligt forberedte møder.
Ifølge to forskningsprojekter om møder i folkeskolen (Kristeligt Dagblad 14.8.2013) og en rapport fra KMD om møder i kommunerne (DR Nyheder 19.9.2013), kan skoler og kommuner spare millioner, hvis der strammes op på mødekulturen.
Se også folkeskolen: Forsker: Mange møder er spild af tid.
Krumme tæer og spild
Jeg har selv deltaget i flere effektive, meget målrettede og disciplinerede møder, hvor jeg og andre forlod mødet demotiverede og med en følelse af at spilde tiden.
Min erfaring er, at møder med mødeledere, der kun har fokus på dagsorden og beslutningsreferat ikke nødvendigvis er udbytterige.
Mestrer mødelederen ikke at skabe kontakt, god stemning og udviklende kommunikation, ender det ofte med krumme tæer og spild af mødedeltagernes resurser.
Mødeledere mangler kompetencer
Nogle steder er første skridt at sætte struktur på møderne og skrive beslutningerne ned.
Andre steder er møderne formelt i orden, men mødelederen og medarbejderne mangler kompetencer i samspil og kommunikation.
Er gode råd altid gode?
Ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra ledernes forening er en af dem, som giver gode råd. Men er rådgiverens gode råd, nu også gode?
Både ja og nej efter min mening.
Ja-siden
Ja, fordi hun betoner, at det er vigtigt, at lederen er forberedt, tydelig, kan lave en klar start og slut, kan inddrage medarbejderne også de stille, holde tråden og kan sørge for, at der træffes beslutninger.
Ja, fordi hun betoner medarbejderens ansvar for mødet. Medarbejderen skal være forberedt, tydelig, og nærværende – altså ingen sms og tablet.
Ja, fordi medarbejderen skal understøtte mødelederen med at lede mødet f.eks. hjælpe til med gøre det uklare klart.
Ja, fordi hun betoner vigtigheden af, at medarbejderen bakker op om beslutningerne under og efter mødet.
Nej-siden
Nej, fordi det ikke fremgår, at det er mødelederens ansvar, at mødet foregår i en positiv stemning. Den gode stemning skal sikre at alle deltagernes relevante bidrag inddrages.
Det sidste forudsætter, at mødelederen har de nødvendige dialogkompetencer, der kan få medarbejderne til – spontant – at engagere sig og bidrage til et godt og effektivt møde.
Nej, fordi det ikke betones, at mødeledelse kræver et basalt kendskab til de grundlæggende elementer i kommunikation, der afgør om et møde bliver en fiasko eller en succes.
Erfaringer fra Marte Meo metoden er, at når mødelederen får praktiske redskaber i hånden, så kan han eller hun på kort tid ændre mødekulturen til det bedre.
Krav til mødeleder
Ansvaret for effektive møder ligger hos mødelederen, der både skal kunne tage kontakt med hver enkelt deltager, sørge for at mødet foregår i en positiv stemning og arbejde metodisk med at støtte medarbejderne i at reflektere og bidrage kreativt til mødet.
Millionspild eller opkvalificering?
Marte Meo metoden er et unikt ledelsesredskab, som skoler og kommuner med fordel kan anvende til at opkvalificere mødekulturen og til at spare skatteborgernes penge.