Relationer i skole og uddannelse
Flere lærere har brug for konkrete og brugbare redskaber til relationsarbejde i skole og uddannelse, der traditionelt har fokus på at lære eleverne noget.
Eleverne skal fortsat lære noget, men ofte går det meget nemmere, når lærerne leder læreprocessen i samarbejde med børnene.
Det tager ikke længere tid eller energi at bruge tid på relationerne og lede læreprocessen i samarbejde med børnene.
Lærer Lone Graae, Vallensbæk
Hverdagen i skolen og ungdomsuddannelser er præget af en række dilemmaer og udfordringer, som ledere og lærere skal kunne håndtere, uden det går udover kvaliteten i undervisningen i skole og uddannelse.
En fornuftig investering
Erfaringer er, at tid investeret på elevernes relationer er effektivt til at skabe ro, motivation og læringslyst fra 0.-klasse til studentereksamen eller svendebrev.
Metode og redskaber
Men en enkel metode og praksisnære redskaber kan ledere og lærere på kort tid opnå kompetencer til at håndtere akutte udfordringer og til trin for trin at skabe et bedre arbejdsmiljø og læringsmiljø.
Vi har flere års erfaringer med at uddanne pædagoger, lærere og ledere i skole og uddannelse i Marte Meo metoden, der er en international anerkendt metode til observation, analyse, intervention og dokumentation i samspil og kommunikation.
Dokumenteret effekt
Ledere og lærere, der arbejder med Marte Meo, kan dokumentere gode resultater. Det viser undersøgelser og erfaringer fra skoler og ungdomsuddannelser bl.a. Roskilde Tekniske Skole, Egholmskole, Vallensbæk og Nordbakkeskolen i Ringsted.
For eleverne har det været afgørende for deres udbytte, at der i Marte Meo er fokus på det positive – det har stimuleret deres drive, selvtillid og tro på mulighed for forbedringer, og det har været med til at fastholde dem i skoleforløbet
Professor Hanne Warming, RUC
Målrettede kurser til skole og uddannelse
Med udgangspunkt i inklusion af elever med forskellige behov. Urolige og udadreagerende elever. Stille elever. Differentieret undervisning. Motivation. Engagement. Diagnoser. Tidspres. Klasseledelse og andre udfordringer tilbyder vi foredrag, kurser og uddannelser til skoler og ungdomsuddannelser.
Fordele for elever
- Mere rolige
- Mere engagerede
- Mere koncentrerede
- Mere aktive i undervisning
- Mere social opmærksomme
- Bedre kontakt med andre elever
- Bedre kontakt med lærer
- Bedre til at finde løsninger
- Styrket selvtillid og selvværd
- Større glæde og lyst til at dele glæde
- Taler pænere til hinanden
- Større følelse af fællesskab
- Øget bevidsthed om eget bidrag i klassen
Fordele for lærere
- Bedre kontakt med eleverne
- Tydeligere ledelse
- Kompetencer i klasseledelse
- Kompetencer i relationsledelse
- Bedre til at se, høre og anerkende elever og klasse
- Større arbejdsglæde
- Bedre tid til den enkelte elev
- Bedre forståelse af elevernes niveau
- Bedre til at tilpasse undervisning til eleverne
- Metode og redskaber til at håndtere ledelse, samspil og kommunikation
Udbytte for skole og uddannelse
- Engagerede medarbejdere
- Engagerede elever
- Fælles sprog
- Metode og redskaber til kollegatræning
- Resurcepersoner i ledelse, samspil og kommunikation
- Styrkelse af fællesskab og håndtering af krav
- Et unikt ledelsesredskab
- Praksisnær metode til observation, analyse, intervention og dokumentation
- Styrkelse af skole-forældre-samarbejde
- Styrkelse læringsmiljø
- Kulturforandring fra problem- til løsningskultur