Marte Meo bloggen
Marte Meo giver elever selvtillid og ekstra drive
Marte Meo giver elever drive og selvtillid og fastholder dem i uddannelse. Det viser erfaringer fra en gruppe elever og lærere på Roskilde Tekniske Skole (RTS), der har deltaget i et projekt støttet af Undervisningsministeriet.
Video: Når læring bliver en leg
Giver elever selvtillid: Over forventning
Eleverne fortæller, at Marte Meo har givet dem et udbytte, der ”langt oversteg deres forventninger”.
De har fået ”værktøjer” til at arbejde med sig selv, deres rolle og bidrag i læringssituationen.
Positiv fokus giver udbytte
– For eleverne har det været afgørende for deres udbytte af projektet, at der i Marte Meo er fokus på det positive – det har stimuleret deres drive, selvtillid og tro på mulighed for forbedringer, og det har været med til at fastholde dem i skoleforløbet på RTS, siger professor Hanne Warming, Roskilde Universitet, der har evalueret projektet.
Den bedste effekt
I løbet af syv måneder i 2012-2013 er både lærere og elever blevet videofilmet og undervist i kommunikation og samspil ud fra Marte Meo metoden.
– Den bedste effekt opnås, når både elever og lærere arbejder med elev-lærer relationen og undervisningsmiljøet, både i forhold til undervisning og vejledning, siger professor Hanne Warming.
Mødekulturen fik også et løft
Lærernes mødekultur var også en del af projektet og også her er erfaringerne, at Marte Meo er med til at give mødekulturen et tiltrængt løft.
En lærer fortæller:
Jeg er blevet mere opmærksom på, hvor vigtigt det er med en god struktur, referat og god afslutning. Så får jeg også mere lyst til at gå til mødet og føler ikke, at det er spild af tid.
Jeg har gået til rigtig mange møder i mit liv, hvor jeg har følt det som spild af tid.
Ønsker mere Marte Meo
Ifølge Hanne Warming efterspørger både lærere og elever en videreførelse af Marte Meo – især på lærer-elev relationen.
– Eleverne mener, at det er vigtigt at udbrede Marte Meo til at omfatte langt flere – gerne alle – elever på RTS.
Nyttige redskaber i livet
Elevernes begrundelse:
– Marte Meo giver redskaber til individuel håndtering af kontakt- og samspilssituationer, hvilket kan støtte eleverne i deres forløb på RTS, privatlivet og arbejdsliv.
Anerkendelse forebygger frafald
Pilotprojekt: ”Anerkendende læringsmiljø – som forebygger fravær og frafald”, blev gennem ført på Webintegratoruddannelsen på RTS.
Lærere og elever er blevet undervist af Marte Meo Supervisor Inger Hartelius og Marte Meo terapeut Anne Hermansen.
Roskilde Tekniske Skole har i samarbejde med Marte Meo Kommunikation stået for idé og projekt.
Projektet er finansieret af Undervisningsministeriet og evalueret af professor Hanne Warming, Roskilde Universitet.