Marte Meo bloggen
Trusler og vold afslører blind plet hos offentligt ansatte og ledere
Der er et stort behov for at sætte fokus på både lederes og medarbejderes kompetencer i vuggestuer, børnehaver, skoler, hospitaler, psykiatrien og ældreplejen. Antallet af trusler og vold mod ansatte afslører nemlig blid plet hos både ansatte og ledere.
Medierne er i sagens natur optaget af skandalerne, mens fagpersoner traditionelt er fokuseret på opgaven.
De færreste har et professionelt blik for de relationer, der bærer omsorg og læring.
Tal for trusler og vold
At det halter i skoler og institutioner kan vi bl.a. læses i tallene over unge, der har et højt fravær eller dropper ud af uddannelser og i anmeldelserne af trusler og vold mod ansatte.
Ifølge sygeplejerskernes fagforening udsættes hvert år 5000 sygeplejersker for slag, spark, skub og bid fra patienter. Endnu flere bliver truet.
I folkeskolen er situationen, at hver sjette lærere i de seneste år har været udsat for trusler og vold.
Mangler et fælles sprog
Vore institutioner og skoler mangler i den grad et fælles sprog, der kan støtte fagpersoner i at forholde sig professionelt til det vigtige arbejde med at få dialog og samarbejde til at lykkes.
Selv den seneste SFI-undersøgelse om omsorg og livskvalitet i plejeboligen halter ved nærmere eftersyn, når den sociale kontakt skal måles og vejes.
Undersøgelsen ligger til grund for Ældrekommissionens rapport: ”Livskvalitet og selvbestemmelse på plejehjem”, der har været flittigt omtalt siden den blev præsenteret for offentligheden 9. februar 2012.
Mangler fokus
SFI-undersøgelsen og Ældrekommissionens rapport er bestemt værd at læse og god inspiration, men social kontakt opfattes hovedsageligt som besøg af venner og familie, eller noget som der foregår under middagen eller i aktiviteter bl.a. sang og gymnastik.
Fokus på kvaliteten i den nære sociale kontakt, når omsorgspersonen træder til for at støtte en beboer med at spise, tage kontakt til andre beboer, komme på toilet, blive vasket og få tøj på er fraværende eller i bedste fald uskarpt.
Ser ikke overgreb
Ofte er det her, ældreplejen oplever en række konflikter, der ved nærmere eftersyn kan føres tilbage til små, men betydningsfulde overgreb, som sker i en misforstået god mening.
Værdighed, respekt og et positivt menneskesyn er vigtige værdier også i ældreplejen, men fagpersoner har også brug for en praktisk og faglig metode, der kan støtte både ansatte og beboere, ledere og ansatte og ikke at forglemme pårørende i at udvikle samspil båret af empati og sympati for hinanden.
Kommer til kort
Vi kender alle til situationer, hvor vi kommer til kort over for et menneske, der f.eks. skælder ud, truer, slår eller bare er irriterende og ubehagelig.
Pointen er, at det er os som mennesker og fagpersoner, der kommer til kort, fordi vi ikke ved, hvordan vi kan håndtere situationen. Dermed er vi ofte med til at skabe eller forstærke den andens uhensigtsmæssige