Marte Meo bloggen
Koden til at opdrage børn: Følge og lede
Koden til at opdrage børn handler om at følge og at lede. Kan du følge og kan du lede dine børn, så lærer du dem at stole på sig selv og at samarbejde med andre.
Vi får ofte henvendelser fra forældre, som er ulykkelige over, at børnene ikke vil børste tænder, spise ordentligt, i børnehave eller skole.
Flere forældre ønsker at bryde den onde cirkel, men ved ikke hvordan, de knækker koden til at opdrage børn.
Sådan knækker du koden
Konflikter med børn skyldes ofte, at forældre er usikre på, hvordan de skal opdrage børn.
I det følgende ser vi nærmere på, hvordan du knækker koden, så det bliver nemt og sjovt at opdrage børn.
Det første trin er at følge barnets initiativer. Det andet trin er at lede barnet mod et mål.
Følge og lede
Der er øjeblikke og situationer, hvor du skal følge dit barn, og der er øjeblikke og situationer, hvor du som forælder skal lede barnet.
I begge situationer gælder, at du som forælder skal begynde med se barnets initiativer.
Mestrer du både at kunne følge og at lede dit barn og ikke mindst at skifte mellem at følge og lede i de relevante situationer, har du knækket koden til børneopdragelse.
Lad os gå lidt i dybden med, hvad det vil sige at følge.
At følge barnets initiativer
Det første du skal være opmærksom på er at skabe kontakt. Det er vigtigt altid at indlede din kontakt med dit barn med at vente opmærksomt og se nøje efter, hvilke initiativer barnet tager:
- Taler barnet?
- Handler barnet?
- Se barnet på andre børn?
- Smiler eller græder barnet?
Du skal med andre ord se efter sproglige initiativer, handleinitiativer, opmærksomhedsinitiativer og følelsesinitiativer.
Dit barns initiativer er din nøgle til at lære barnet at kende. Når du venter opmærksomt og ser, hvilke initiativer barnet tager, lærer du en masse om barnet interesser og talenter.
Barnets initiativer giver dig en solid forståelse af, hvilket tempo barnet har, og hvad barnet er optaget af og kan mestre.
Et eksempel:
- Barnet ser på dig og siger en lyd.
- Du venter til barnet har afsluttet lyden.
- Du gentager lyden.
Når du på denne måde følger barnets initiativ og gentager lyden, oplever barnet, at det bliver hørt. Det har noget at sige, som den voksne lytter til.
Ved at gentage barnets lyd, giver du information om, at en anden hørte lyden. Det giver ofte barnet lyst til at sige flere lyde. På den måde kan der opstå en samtale med et barn, der endnu ikke har et talesprog.
Du giver dit barn en model for samspil
Ved at gentage en lyd eller sætte ord på barnets initiativ opdrager du barnet til at indgå i samspil med andre. Du understøtter barnets interesse for samspil og interesse for andre mennesker.
Modellen for samspil ser sådan ud:
- Jeg gør noget (barn).
- Du lytter (voksen).
- Du gør noget (voksen).
- Jeg lytter (barn).
- Jeg gør noget nyt (barn).
Når du tager udgangspunkt i barnets initiativer, giver du til dit barn en oplevelse af, at du interesserer dig for det, han eller hun er optaget af. Du signalerer, at barnets initiativer er vigtige for dig.
Sætte ord på barnets initiativer
Sætter du ord på nogle af initiativerne, barnet tager, hjælper du barnet med at udvikle sprog. På længere sigt hjælper det barnet med at præsentere sig selv både for dig og for andre.
Lad os se nærmere på, hvad det vil sige at sætte ord på et barns initiativer.
Et eksempel:
- Dit barn er optaget af at bygge et hus.
- Du venter lidt og ser hvad barnet er i gang med i legen.
- Efterfølgende kan du sætte ord på det, du ser, ved neutralt at benævne det barnet gør.
For eksempel kan du sige: ”Ahh, du bygger hus af legoklodser”. Barnet ser glad på sit byggeri og tager en legoklods mere.
Du bidrager til at udvikle barnets indre liv
Når du følger og benævner dit barns initiativer, er du med til at udvikle barnets indre liv, og give plads til et liv, der passer til barnets talent, interesse, energi, niveau og personlighed.
”Den gyldne gave barnet har med sig fra fødslen kommer frem i lyset”. Maria Aarts
Se mere om at følge dit barns initiativer i Maria Aarts film fra New Zealand.
At opdrage børn til fri leg og fordybelse
Børn har brug for frie rum, hvor de uden styring af voksne kan udvikle deres interesser og talenter:
Når du:
- Følger et barns initiativer, lærer du barnet en adfærdsmodel for ustrukturerede situationer, hvor børnene selv kan tage initiativer og skabe struktur.
- Følger og sætter ord på nogle af dit barns initiativer, styrker du evnen til at udvikle ideer og til at fordybe sig i det, som har barnets interesse.
Ofte er det ideer, som kan være med til styrke barnets udvikling, fordi de tager afsæt i det, barnet lige nu mestrer eller er lige ved at mestre.
Når forældre og andre voksne tror på barnets ideer, tør barnet tage ideerne med ud i verden.
At fylde huller ud
Det kan også være ideer, der støtter barnet i at fylde huller ud i dets udvikling.
Et eksempel:
- Børn der ikke har kravlet, inden de lærte at gå, opfinder ofte lege, hvor de har brug for at kravle.
Det er ikke altid, at situationen er til at følge børns initiativer. Det er også forældres ansvar at lære børn at tage imod instruktion og vejledning fra andre.
Som forælder skal du kunne lede dit barn, når det skal lære at gøre, hvad der skal gøres. I det næste afsnit ser vi nærmere på at lede et barn og at opdrage barnet til samarbejde.
At lede børn mod et fælles mål
At lede børn mod et fælles mål handler om at vise børn og træne dem i, hvordan de samarbejder og følger ledelse.
Træningen forbereder børnene til at tage imod ledelse fra andre voksne i daginstitution og skole, så de uproblematisk kan indgå i fælleskab og samarbejde med både børn og voksne.
Når du leder, skal du kunne tage ansvar for en positiv stemning. Du skal kunne overskue og lede, så barnet trin for trin bliver anvist, hvad det skal gøre, før det gør noget, der ikke er ok.
Når du har den rigtige timing og rammer barnets niveau, slipper du for at irettesætte barnet og I slipper begge for en oplevelse af nederlag.
Et eksempel:
- Dit barn viser interesse for at hjælpe med at give lillebror mad.
- Han tager initiativ til at holde både tallerken og ske.
- Du kan se, at det er for stor en opgave.
- Hvad gør du?
Du kan for eksempel tage ledelse ved at sige: ”Jeg holder tallerkenen, du kan tage skeen”. Barnet slipper tallerkenen og koncentrerer sig om skeen.
Når barnet gør, som du ønsker, så anerkendt det ved at sige: ”Sådan”.
Positiv ledelse skaber gode oplevelser
Positiv ledelse skaber en god oplevelse for jer alle tre. Barnet, der giver mad, oplever at mestre opgaven at give lillebror mad.
Lillebror oplever at få mand fra sin bror. Du oplever at mestre situationen. Du skaber en god og rolig stemning og slipper for at tørre mad op fra gulvet.
Og ikke mindst: Opgaven med at give lillebror mad får en god start, der har stor betydning for det fremtidige forhold mellem de to søskende.
Er der flere børn, er det den voksnes ansvar at fordele rollerne mellem børnene, så de slipper for at kæmpe med hinanden.
Se mere om at lede i Maria Aarts film fra New Zealand.
At opdrage børn til samarbejde
Børn er utrolig samarbejdsvillige og accepterer hurtigt, at andre tager ledelse, når den der leder sørger for at skabe kontakt med barnet og tilpasse ledelsen til barnets niveau og tempo.
Det gælder mange forskellige situationer også måltider og tandbørstning.
Når forældre strukturerer øjeblikket, og det gentages mange gange, som måltider og det at børste tænder,jo gør, lærer barnet en adfærdsmodel for de situationer, det ledes i. Generelt lærer barnet en model for opgaveløsning.
Koden til at opdrage børn: Følge og lede
Du har fået et indblik i, hvordan du kan følge et barns initiativer, og hvordan du kan lede et barn eller flere børn ind i en proces, hvor de løser, de opgaver, du har plan om, skal løses lige nu.
Koden til at opdrage børn er at :
- Følge børn i de frie rum
- Lede børn mod et fælles mål.
2 fokuspunkter der støtter børn til at blive selvstændige og til at samarbejde. Når du mestrer at følge og at lede er det både nemt og sjovt at opdrage børn!
Spørgsmål til dig:
- Hvornår satte du sidst ord på dit barns initiativ?
- Giver det mening for dig at skelne mellem at følge og at lede dit barn?
Tak fordi du gav dig tid til at læse artiklen og tid til at se de to fantastiske videoer med Maria Aarts.