Marte Meo bloggen
Hvorfor besøger hollandsk matematiklærer danske skoler?

En hollandsk matematiklærer sendte os en mail med et ønske om at besøge danske skoler og Marte Meo Uddannelsen (MMU).
Han var især interesseret i undervisning af børn med særlige behov i matematik, og skoler der inddrager Marte Meo i undervisningen.
Vi gik straks i tænkeboks for at finde ud af, om vi kunne sætte et meningsfuldt program sammen til Jurjen Bodar. Det hedder den hollandske lærer, som gerne vil lære af danske erfaringer.
Til daglig underviser Jurjen på Annie M.G Schmidtschool i Hilversund i Holland. Skolen er en skole for børn med særlige behov.
Fokus på matematik og indlæring
– Jeg er uddannet lærer og er ved at afslutte min mastergrad. I mit studie har jeg fokus på undervisning i matematik af børn, der har problemer med indlæring, siger Jurjen Bodar.
Vi fik aftaler med to lærere. En på Herstedøster Skole og en på Næstved Fri Skole, der sagde ja til at sætte Jurjen ind i det danske skolesystem og især undervisning i matematik.
Vi forsøgte også at få en aftale med en døgninstitution med skole for børn og unge med autisme. Jurjen underviser flere elever med diagnosen autisme. Desværre faldt aftalen ikke på plads.
Hollandsk matematiklærer på Herstedøster Skole
Herstedøster Skole var målet for den første dag i Danmark. På skolen fortalte lærer Lone Graae ham om, hvordan hun og tre kolleger underviser børn med særlige behov.
– Jeg er overrasket over at opdage, at der er to lærere og to pædagoger til otte elever. Jeg underviser 17 børn med særlige behov og er alene om undervisningen, siger Jurjen.
Det førte til en interessant pædagogisk og didaktisk drøftelse af de forskellige udfordringer og vilkår for undervisningen i Holland og Danmark.
– I Holland er det vigtigt, at vi når vores undervisningsmål for hver time. I timen er der ikke afsat tid til at håndtere elevernes adfærd. Det gør vi på et andet tidspunkt, hvor der er sat tid af til det, siger Jurjen.
Som hollandsk matematiklærer er han især fascineret af lærernes og pædagogernes greb om undervisningen på Herstedøster Skole, hvor det sociale og det faglige går hånd i hånd.
Marte Meo i skolen
Anvendelse af Marte Meo i skolen var helt nyt for Jurjen, der fik et indblik i, hvordan Lone Graae med succes anvender metoden i den daglige undervisning.
– Det er utroligt spændende at anvende Marte Meo i skolen. Mine kolleger er meget interesserede i, hvordan metoden kan styrke både vores undervisning og eleverne, siger Lone.
Jurjen havde ikke hørt om Marte Meo, før han så en video om, hvordan Marte Meo blev brugt på Roskilde Tekniske Skole.
– Jeg kendte ikke til Marte Meo i skolen, før jeg på YouTube så videoen „When Learning Becomes Fun„. Den gav mig ideen til at kontakte Marte Meo Uddannelsen i Danmark, siger Jurjen.
Videoen, Jurjen referer til, handler om vores samarbejde med Roskilde Tekniske Skole og Roskilde Universitet.
I projektet, der varede mere end seks måneder, undersøgte vi, om Marte Meo kunne bidrage til at forebygge fravær og frafald på skolen.
Projektet blev støttet af Undervisningsministeriet og blev et vellykket forløb.
Det lykkedes os at dokumentere, hvordan Marte Meo i skolen med succes kan anvendes til at inspirerer og engagere både lærere og elever.
Marte Meo supervision
Marte Meo Supervision stod på programmet for Jurjens besøg på Marte Meo Uddannelsen i Roskilde.
Vi introducerede ham til Marte Meo metoden og fortalte om fordelene ved Marte Meo Supervision af undervisningen.
Det førte til en lærerig og konstruktiv udveksling af viden og erfaringer, der fik ekstra dybde, fordi tidligere skoleleder Eric Bodar også deltog.
Eric Bodar er netop gået på pension. Da han hørte, at sønnen Jurjen skulle til Danmark, tilbød han at tage med.
Vi inviterede ham naturligvis indenfor, hvor han bidrog med sin store viden om og engagement i undervisning.
Både Jurjen og Eric blev overraskede, da vi fortalte, at Marte Meo metoden er udviklet af hollandske Maria Aarts.
– Vi har et sæt anerkendende guidelines for, hvordan vi skal gribe undervisningen an. Mange er de samme som i Marte Meo, men der står ikke noget om, hvordan vi konkret skal praktisere dem. Det er op til den enkelte lærer, siger Jurjen.
Som hollandsk matematiklærer er han begejstret for Marte Meo metodens meget konkrete redskaber til at understøtte målene for undervisningen.
Jurjen på Næstved Fri Skole
Næstved Fri Skole var sidste stop på studieturen til Danmark, hvor lærer og grundlægger af skolen, Tove Hartelius, tog godt imod ham.
– Jeg fik mulighed for at observere undervisningen i flere klasser på skolen, og jeg fik masser af relevant og nyttig information, siger en begejstret hollandske matematiklærer.
På tre intense dage fik Jurjen:
- talt med erfarne lærere på en folkeskole og en friskole
- en introduktion til Marte Meo metoden med fokus på Marte Meo i skolen
- viden om det danske skolesystem
- indblik i hvordan Marte Meo med enkle og konkrete redskaber kan understøtte lærernes mål for undervisningen og det sociale liv i klassen
– Jeg glæder mig til at komme hjem og filme min undervisning, siger Jurjen, der fik en aftale om Marte Meo supervision med sig hjem.
Har du spørgsmål om, hvordan Marte Meo i skolen kan anvendes af lærere og pædagoger til at understøtte indlæring og adfærdsregulering?
Eller vil du vide mere om Marte Meo Uddannelsen, så kontakt os allerede i dag!