Marte Meo bloggen
Marte Meo hjalp voldelig dreng med at blive en del af skolen

Felix er en ny og voldelig dreng i 2. klasse. Fra første time giver han lærerne grå hår i hovedet. Han deltager ikke i undervisningen. Bruger tiden til at lave grimasser og skabe små konflikter, der ofte eskalerer i skub og truende adfærd i forhold til de andre børn i klassen.
Lærerne har svært ved at komme i kontakt med Felix. De føler sig magtesløse og overvejer, om han skal videre til en specialskole, da de ikke ved, hvordan de skal forholde sig til Felix og hans udadreagerende adfærd.
En glad dreng
De beslutter at give Felix en sidste chance. I samarbejde med pædagog og Licensed Marte Meo Supervisor Christa Thelen, der bor i Hall syd for Köln, sættes en spændende proces i gang.
Efter kun seks videooptagelser og seks tilbagemeldinger til både klasselærer og Felix ser vi en helt anden glad dreng, der samarbejder med de andre børn og deltager aktivt i undervisningen.
Marte Meo hjalp skolen med at inkludere Felix og ændre hans fremtidsperspektiv fra voldelig dreng til glad dreng i skolen.
Sunde cirkler
Klasselæreren fik et andet syn på Felix og redskaber til at skabe kontakt og støtte Felix udvikling og læring.
Felix fik støtte til at se sig selv på en ny måde, hvilket hjalp ham med at opbygge et nyt selvbillede og ændre adfærd. Skolen fik en succeshistorie, og samfundet sparede penge til en dyr plads på specialskole.
En sund cirkel blev sat i gang ved hjælp af Marte Meo, der er en praksisnær og effektiv metode til inklusion af sårbare børn i grundskolen.
Felix er ikke enestående
Historien om den udadreagerende dreng Felix er positiv, men heldigvis ikke enestående.
Christa Thelen kan vise andre eksempler på forældre, børn og lærere, der med Marte Meo får ny viden og redskaber til at støtte sårbare børn, der mangler sociale kompetencer eller har indlæringsproblemer.
Jeg deltog i Christas workshop på en velbesøgt faglig lørdag den 3. maj 2014 på universitetet for uddannelse, Pädagogische Hochschule, i Freiburg i delstaten Baden-Württemberg i Tyskland.
400 til Marte Meo Fachtag
Over 400 deltagere fra nær og fjern kom for at høre om Marte Meo i vuggestuer, børnehaver og grundskolen.
Deltagerne er forskere, psykologer, skolelærere, speciallærere, specialpædagoger og pædagoger, der til dagligt står midt i den pædagogiske virkelighed, der de senere år har fået en ekstra dimension med krav om at inkludere sårbare børn med funktionsnedsættelser og diagnoser i almenundervisningen.
Formiddagen var forbeholdt grundlæggeren af Marte Meo metoden, hollandske Maria Aarts, der begejstrede deltagerne og indhøstede kraftige klapsalver, som var det en ekstraordinær god aften i operaen. Det var noget af en oplevelse.
Lad børnene arbejde
Maria fremhævede igen og igen betydningen af at støtte børnene, så de selv kan løse problemer eller udfordringer.
– Lad børnene arbejde. Børn skal ikke straffes, men lære selv at løse problemer. Når man straffer børn, berøver man deres muligheder for selv at løse problemer og dermed en vigtig mulighed for at udvikle sig, sagde Maria.
Hun slog også til lyd for, at det er vigtigt, at nære børnenes følelser, så de oplever, at verden ikke falder sammen, hvis de begår fejl eller ikke kan finde ud af det. Maria viste flere videoklip med eksempler på, hvordan forældre og fagpersoner kan nære børns følelser og udvikling.
Hvor folk er
Størst bifald modtog Maria, da hun fra talerstolen i universitets aula sagde, at det pædagogiske udviklingsarbejde begynder der, hvor folk er.
– Det er ikke noget, du kan læse dig til i bøger. Det handler om at læse de signaler, der fortæller, hvad et barn eller en voksen skal støttes i at lære, sagde Maria.
Hvordan man læser udviklingssignaler, og hvad man stiller op med dem, var emnet for konferencen i Freiburg, der er den varmeste og mest solrige by i Tyskland.
Grøn universitets by
Det mærkede jeg ikke noget til, da regn og en kold vind gæstede den grønne universitets by, hvor grundlæggeren af den moderne fænomenologi Edmund Husserl og senere filosoffen Martin Heidegger samt flere andre koryfæer inden for filosofi og videnskab har studeret eller beklædt et professorat.
Konferencen Marte Meo in Kita, Kindergarten und Schule var arrangeret af Marte Meo und Schule, Basel i Schweiz, Marte Meo i Freiburg, Pädagogische Hochschule Freiburg og Regierungspräsidium Freiburg.